Sivananda

De yogalessen van Harmonie worden gegeven in de klassieke Sivananda yogavorm, een krachtige vorm van yoga waarbij in- en ontspanning elkaar afwisselen. Deze stijl is afgeleid van de Hatha yoga en legt de nadruk op je gezondheid en welzijn. De krachtige oefeningen laten energie door je lichaam stromen; ze zijn bedoeld om je flexibeler en sterker te maken. De afwisseling met ontspanning laten je voelen dat je lichaam in zich kan herstellen en weer volledige rust kan vinden.

De Sivananda yoga filosofie gaat uit van vijf basisprincipes:

GOEDE ONTSPANNING

Leren om gedurende de dag ontspanningsmomenten te creeëren. In de huidige maatschappij staan wij vaak in de ‘actie’ modus. Vanaf het moment dat onze wekker gaat tot we naar bed gaan ‘doen’ we. Wat wij ontspanning noemen, is vaak toch inspanning (sporten, film kijken, kletsen met vrienden ect.)

Savasana is dé yogahouding voor totale ontspanning en de Child’s pose/ kind houding is eveneens een prettige ontspanningsoefening.

Voor totale ontspanning is aandacht nodig; het bewust leren loslaten van spanning. Hierdoor is het mogelijk op drie ontspanningslevels; fysiek, metaal en spiritueel perfect te ontspannen.

Dit leren heeft ook positief toepasbare effecten buiten de yogamat. Tijdens de Sivananda yogales zijn meerdere momenten waarin ontspanning wordt geoefend.

CORRECTE OEFENINGEN

Sivananda yoga reeks is ontwikkeld om het lichaam zo vitaal mogelijk te houden en stijfheid en andere ouderdomsverschijnselen tegen te gaan. Het maakt het lichaam soepel en krachtig.

De Zonnegroet (Surya Namaskar) is een bewegingsflow waarin het lichaam bewust wordt ervaren, door het gebruik van de ademhaling en de flow waarin houdingen elkaar afwisselen. Het lichaam warmt op voor de asanas en het houdt de ruggengraat jong en flexibel. Zoals een oud Chinese gezegde vertelt:

“Hoe flexibeler je ruggengraat, hoe gezonder je bent.”

Sivananda yoga volgt altijd twaalf Asanas (stabiele houdingen) in dezelfde volgorde, ter bevordering van lichaam en geest. Er zijn drie fases; in de houding komen (concentratie), in houding zijn (meditatief) en (bewust) uit de houding komen. Hierbij staan stabiliteit, kracht (van lichaam en geest) en ontspanning centraal. Het doel van de Asanas is de geest te stabiliseren.

De reeks is alles omvattend, wanneer het op reguliere basis wordt gedaan. Het is niet nodig om andere sporten te beoefenen. Het stimuleert het zelf-herstellend vermogen van het lichaam en geest.

JUISTE ADEMHALING

Ademhalingsoefeningen om weer natuurlijk te ademen. Leer je volle longcapaciteit te gebruiken en via je buik te ademen. Veel mensen zijn het natuurlijk ademen verleerd door stress. De ademhaling zit ‘hoog’ en vaak wordt maar een klein deel van de totale longcapaciteit gebruikt.

Door ademhalingsoefeningen leer je gefocust jezelf tot rust te bedaren. Een goede ademhaling zorgt voor controle van Prana (energie) en dit zorgt weer voor controle over de geest.

PASSEND DIEET

‘eat to live, not live to eat’

De yoga filosofie gaat hierbij uit van zonne-energie. Planten staan hierin het hoogst, want zij worden gevoed door de energie van de zon.

Alles wat dicht bij de natuur staat, weinig bewerkt is, vers, milieu ontlastend en diervriendelijk. Het dieet is vegetarisch, puur, simpel en makkelijk te verteren voor het lichaam.

Daarnaast houden de yogi’s rekening met de stimulerende werking van sommige voedingsmiddelen en kruiden, die zij (zoveel mogelijk) vermijden.

‘One of the first ways to take responsibility for the planet is by eating with consideration‘
Swami Visnudevenande

POSITIEF DENKEN (FILOSOFIE) EN MEDITATIE

Positief denken en meditatie zorgen voor controle. Het onbewuste (pure ziel) wordt onder de aandacht gebracht door stilte en concentratie van de geest.

Meditatie is een oefening waarin je telkens bewust wordt van je gedachtes. Je leert dat je gedachtes niet zijn wie je bent. Je leert je gedachtes naar de achtergrond te plaatsen en te focussen op een rustpunt.

Door meditatie leren we bewuster te leven, meer in het moment te zijn en positievere gedachtes te genereren. Naast meditatie helpt ook mindfulness.

Negatieve gedachtes hebben is normaal en gaan nooit verdwijnen. Door meditatie en mindfulness herken je deze gedachtes, zonder je ermee te identificeren.

Positieve gedachtes zorgen dat wij ons gelukkiger voelen en dat is het doel in het leven: vinden en behouden van geluk.

Wil je meer weten over de yogalessen van Harmonie?

Neem contact op met Michelle:
Michelle@frankieandolive.nl

Of neem een kijkje op haar website!